Friday, May 20, 2011

pEdiH ULu hAti???a.k.a GERD

Pedih Ulu Hati xleh taruk plaster je okeh...=P





K0rang penah rase senak,xsedap perut,mual dan nak muntah pas makan x??sebenarnye,itulah yg dipanggil pedih ulu hati atau p0n dikenali sbg GERD...bukan GERDikk okeh...=P j0m kite tgk apa itu GERD???



Gastro-Esophageal Reflux Disease (GERD) atau kte panggil pedih ulu hati tu berlaku kalau asid yg membantu utk cernakan mknn yg kte mkn tu mengalir balik ke dlm esofagus...Tindakbalas asid ni lh yg menyebabkan kte pedih ulu hati...



Sebenarnye ade 1 injap pd saluran makanan kita..Tugas injap ni adalah utk halang makanan naik semula ke dada..makanan sepatutnye trun trus ke perut utk dihadam. jika mknn@asid dpt melepasi injap ini dan naik semula ke dada,anda akan mendapat pedih ulu hati.0leh sbb itu,mkn berlebihan pd waktu yg sma adalah x baik krn ia akan menyebabkan injap saluran mknn mnjadi lemah dan gagal berfungsi ngn baik....



Bagaimana kte nk detect??



Ada beberapa gejala:



1) Rasa pedih pd bahagian ulu hati


- Berlaku bila kte rse pns pd bhgn dada,dr pembukaan perut naik ke bhgn leher dan tekak.bila terasa sakit kt bhgn ni,secara aut0matik(bukan manual..hehe) kte akan mengg0s0k dada dgn tgn..



2) Rase mual (bkn mual p0mpuan pregnant 0k)=P


- Waktu ni,cecair berasid akan naik ke tekak.Rase msam tu lh yg akan menyebabkan kte rse nk muntah...



3) Sakit dada


- Bukan sakit dada yg biase...Ia umpama disengat kt dada dan mengakibatkan rse sakit yg teruk...



4) Sendawa (bukan sbb kekenyangan slps mkn)=p


- Lebih kerap sendawa krn angin ditolak dr perut ke kerongkong..



5) Batuk berterusan(bukan penghidap tibi yerr)=P


- Batuk yg '0ver' hingga menyebabkan kte ilang suara (serak)...



6) Kembung perut (bukan b0r0i) =P


- Angin berkumpul dlm perut menyebabkan kte rse sebu <---- sebu tu mcm xkeruan lah...huhu



*Biasanye kejadian di atas berlaku slps mkn dan boleh berlarutan sehingga dua jam......




p/s: TAHUKAH ANDA????



Di persimpangan perut dan esofagus ade 1 0t0t yg berfungsi sbg pintu '0ne way'(sehala) utk memb0lehkan mknn utk lalu dr esofagus ke perut.Bile 0t0t ni jd lemah disebabkan batuk kr0nik,muntah,senaman fizikal yg keterlaluan,pakaian ketat atau berat bdn berlebihan,asid perut akan mengalir semula ke dlm es0fagus dan menyebabkan rase pedih ulu hati...=)


Untuk mengetahui lbih lanjut psl GERD ni...mcmne nk rawat,bahayakah,punca dan mcm2 lg,truskan mengikuti entri yg seterusnye yer...=) I dh ngant0k sben0rnye ni..dh pkul 3.26pg p0n....Es0k I nk kna ngajar tuisyen lg...nnt I sambung yerr...huhu



Last but n0t least....RENUNG2KAN DAN SELAMAT BERAMAL...hehe...

1 comments:

armouris said...

lagi info tentang pedih ulu hati di SIHAT SELALU - Pedih Ulu Hati Ketika Hamil

Post a Comment

Friday, May 20, 2011

pEdiH ULu hAti???a.k.a GERD


Pedih Ulu Hati xleh taruk plaster je okeh...=P





K0rang penah rase senak,xsedap perut,mual dan nak muntah pas makan x??sebenarnye,itulah yg dipanggil pedih ulu hati atau p0n dikenali sbg GERD...bukan GERDikk okeh...=P j0m kite tgk apa itu GERD???



Gastro-Esophageal Reflux Disease (GERD) atau kte panggil pedih ulu hati tu berlaku kalau asid yg membantu utk cernakan mknn yg kte mkn tu mengalir balik ke dlm esofagus...Tindakbalas asid ni lh yg menyebabkan kte pedih ulu hati...



Sebenarnye ade 1 injap pd saluran makanan kita..Tugas injap ni adalah utk halang makanan naik semula ke dada..makanan sepatutnye trun trus ke perut utk dihadam. jika mknn@asid dpt melepasi injap ini dan naik semula ke dada,anda akan mendapat pedih ulu hati.0leh sbb itu,mkn berlebihan pd waktu yg sma adalah x baik krn ia akan menyebabkan injap saluran mknn mnjadi lemah dan gagal berfungsi ngn baik....



Bagaimana kte nk detect??



Ada beberapa gejala:



1) Rasa pedih pd bahagian ulu hati


- Berlaku bila kte rse pns pd bhgn dada,dr pembukaan perut naik ke bhgn leher dan tekak.bila terasa sakit kt bhgn ni,secara aut0matik(bukan manual..hehe) kte akan mengg0s0k dada dgn tgn..



2) Rase mual (bkn mual p0mpuan pregnant 0k)=P


- Waktu ni,cecair berasid akan naik ke tekak.Rase msam tu lh yg akan menyebabkan kte rse nk muntah...



3) Sakit dada


- Bukan sakit dada yg biase...Ia umpama disengat kt dada dan mengakibatkan rse sakit yg teruk...



4) Sendawa (bukan sbb kekenyangan slps mkn)=p


- Lebih kerap sendawa krn angin ditolak dr perut ke kerongkong..



5) Batuk berterusan(bukan penghidap tibi yerr)=P


- Batuk yg '0ver' hingga menyebabkan kte ilang suara (serak)...



6) Kembung perut (bukan b0r0i) =P


- Angin berkumpul dlm perut menyebabkan kte rse sebu <---- sebu tu mcm xkeruan lah...huhu



*Biasanye kejadian di atas berlaku slps mkn dan boleh berlarutan sehingga dua jam......




p/s: TAHUKAH ANDA????



Di persimpangan perut dan esofagus ade 1 0t0t yg berfungsi sbg pintu '0ne way'(sehala) utk memb0lehkan mknn utk lalu dr esofagus ke perut.Bile 0t0t ni jd lemah disebabkan batuk kr0nik,muntah,senaman fizikal yg keterlaluan,pakaian ketat atau berat bdn berlebihan,asid perut akan mengalir semula ke dlm es0fagus dan menyebabkan rase pedih ulu hati...=)


Untuk mengetahui lbih lanjut psl GERD ni...mcmne nk rawat,bahayakah,punca dan mcm2 lg,truskan mengikuti entri yg seterusnye yer...=) I dh ngant0k sben0rnye ni..dh pkul 3.26pg p0n....Es0k I nk kna ngajar tuisyen lg...nnt I sambung yerr...huhu



Last but n0t least....RENUNG2KAN DAN SELAMAT BERAMAL...hehe...

1 comments on "pEdiH ULu hAti???a.k.a GERD"

armouris on May 22, 2011 at 1:33 AM said...

lagi info tentang pedih ulu hati di SIHAT SELALU - Pedih Ulu Hati Ketika Hamil

Post a Comment